Municipalităţi

Educaţie ecologică, de la activităţi la implementare

Şcoala Gimnazială Frumuşeni

Niciodată nu eşti prea mic pentru a fi salvatorul Pământului

Încălzirea globală, schimbările climatice, excesul de materiale plastice şi degradarea acestora care durează secole sau perspectiva epuizării combustibililor fosili sunt teme îndelung dezbătute în societatea românească si care dau bătăi de cap celor mari. Pentru a contribui la soluţionarea marilor probleme ale planetei, cei mici îşi pot atribui rolul de salvatori ai acesteia, învăţând ce trebuie să facă pentru a schimba în bine mediul şi pentru a transmite aceste comportamente şi familiilor lor.

Asta şi-a propus şi a reuşit să realizeze proiectul „Educaţie Ecologică de la Activităţi la Implementare”  care a pornit din nevoia de a „traduce” pe înţelesul copiilor cu vârste între 3 şi 14 ani  consecinţele acţiunilor noastre asupra mediului şi ce trebuie să facă pentru a-l proteja. Partea finală, implementată cu susţinerea financiară a Primăriei Frumuşeni, judetul Arad, şi cu consultanţă acordată de E.ON, i-a adus pe copiii care frecventează şcoala şi grădiniţa din localitate în ipostaza de beneficiari şi observatori ai sistemelor moderne de iluminat, mult mai ecologice şi sănătoase din punct de vedere oftalmologic.

Am ales să curăţăm marea de PET-uri şi plasticuri adunate pe malul Mureşului, pe raza comunei noastre, să arătăm copiilor ce şi cât lăsăm în urma noastră, cum anumite materiale nu se distrug cu anii , dar în schimb secătuim pământul de resurse epuizabile. Am făcut o excursie la centul REMAT. Astfel, copiii au putut să vizualizeze şi să înţeleagă sensul colectării, sortării şi reciclării. În urma implementării noilor corpuri de iluminat, am predat şi conceptul de REUSE/REDUCE/RECYCLE în cadrul atelierelor de refolosire a vechilor becuri cu incandescenţă. În urma acestor activităţi integrate de observaţie, analiză şi soluţii atât a cauzelor, cât şi a efectelor, chiar şi cel mai mic a înţeles două lucruri: gunoiul nu se aruncă oriunde, oricum; iar faptul ca avem un tip mai nou, mai modern de instrumente de iluminat, face bine mediului înconjurător. Este de un impact major dacă ei cresc şi li se sădesc aceste idei de mici, această grijă petru ce-i înconjoară. Astfel schimbăm nu doar mentalităţile generaţiei care ne succede, ci şi pe cele ale următoarelor generaţii de acum încolo.”, spune Amelia Martin, director al Şcolii Gimnaziale Frumuşeni din Arad.

Şcoala Gimnazială Frumuşeni

Proiectul a generat efecte dincolo de sala de clasă sau mediul academic. Copiii au transmis acasă ce se întâmplă, ce au învăţat, ce au văzut, iar părinţii lor au revenit cu un feed-back pozitiv către cadrele didactice din şcoală, solicitând continuarea acestor activităţi de observare, conştientizare şi implicare pro-activă.

Share!