Municipalităţi

Eficientizarea sistemului de transport în municipiul Rm.Vâlcea

ETA Rm. Vâlcea

Și transportul în comun poate fi ecologic

Râmnicu Vâlcea se mândrește cu faptul că este prima municipalitate din România a cărei societate de transport public local are în dotare autobuze ecologice, după ce în luna februarie a acestui an au fost puse în circulație trei astfel de autovehicule pe gaz natural comprimat (CNG), iar în perspectivă se are în vedere continuarea completării parcului auto cu vehicule prietenoase cu mediul. Primele trei autobuze ecologice din parcul auto al ETA SA, societatea de transport public local a Primăriei Râmnicu Vâlcea, au fost prezentate la începutul acestui an, fiind contractate în urma unei licitații din 2017, ETA devenind astfel primul operator de transport public urban din România care are în dotare astfel de autovehicule ecologice. Autobuzele au costat circa 100.000 euro fiecare și au o autonomie de 200-300 km.

Potrivit informațiilor puse la dispoziție de societate și preluate de presa locala, suplimentar față de economiile realizate datorita carburantului mai ieftin, vehiculele nu doar că îndeplinesc standardul de poluare EURO 6, dar vor reduce și poluarea cu particule fine (cu peste 95%), emisiile cu efect de seră, și vor diminua poluarea fonică, îmbunătățind semnificativ calitatea vieții locuitorilor municipiului. Prin introducerea în circulație a acestor autobuze, amprenta de carbon se va reduce cu cca 16% fată de autobuzele anterioare, adică cu 9,6 tone CO2 la fiecare 100.000 km.

Alte avantaje menționate de societatea de transport local: Diferența plătită în plus la prețul de achiziție, comparativ cu un autobuz cu motor diesel este de 5.000 de euro, suma care se poate amortiza în aproximativ un an și jumătate, la un rulaj lunar de 5.000 km, doar din prețul mai mic al combustibilului. Mai mult, se realizează economii și la întreținere.

Una din strategiile europene pentru sectorul de transport este de a înlocui gradual carburanții din produse petroliere cu combustibilii alternativi. Documentele instituțiilor europene, și mai ales, Directiva DAFI, transpusă recent în legislația națională, poziționează CNG între opțiunile de carburanți alternativi care vor înlocui, în timp, carburanții din produse petroliere și care vor contribui alături de celelalte surse de energie alternative, la reducerea efectului de seră cauzat de emisiile de dioxid de carbon.

ETA Rm. Vâlcea

Potrivit primarului municipiului Râmnicu Vâlcea, Mircia Gutau, “acesta este viitorul” în privința transportului public de calatori. “Bucuria cea mai mare este că se accesează fonduri europene. Avem un program în care pentru transportul în comun s-a alocat o suma de 22 de milioane de euro. Vom mai lua încă 23 de astfel de mașini în așa fel încât sa avem cea mai moderna societate de transport în comun din tara. În momentul de față aceste mașini sunt primele de acest fel din țară”.

În 2011, Agenția pentru Managementul Energiei și Protecția Mediului Brașov a realizat un studiu având ca obiect asistență tehnică pentru elaborarea programului energetic al municipiului Râmnicu Vâlcea. Între altele, acesta propunea înlocuirea a 30 autobuze din dotarea societății de transport public local din municipiul Râmnicu Vâlcea cu autobuze cu normă de poluare scăzută. Totodată, realizatorii studiului au propus achiziționarea a 10 autobuze ce utilizează biocombustibili, valorificând nămolul biologic de la stația de epurare a Municipiului Râmnicu Vâlcea ca biocarburant. Tot în acest scop, în cadrul proiectului a fost considerată ca necesară reabilitarea și modernizarea stației de captare biogaz (2 fermentatoare și un stocator de biocombustibil existente la stația de epurare), precum și achiziționarea de echipamente necesare tratării biogazului (ridicarea parametrilor concentrației de metan de la 60% la peste 96%).

Tot la acest capitol, studiul din 2011 recomanda:

  • Echiparea autobuzelor cu aparatură de monitorizare a consumului și implementarea unui program de instruire a șoferilor pentru conducere ecologică, măsură ce urma să ducă la o diminuare cu 5% a consumului actual de motorină;
  • Echiparea autobuzelor cu echipament de control – acces - monitorizare a călătorilor, ceea ce va duce la eficientizarea programărilor, consum redus de combustibil și accesorii;
  • Creșterea gradului de confort și siguranță a transportului public de persoane, inclusiv a persoanelor cu dizabilități, prin crearea de rampe sau podea joasă pentru accesul acestora;
  • Creșterea transportului urban de călători cu autobuze și microbuze în Municipiul Râmnicu Vâlcea, în detrimentul transportului cu autoturismele personale sau a taxiurilor, în acest sens reducându-se emisiile atmosferice.

Share!